מהו סוד ההצלחה של מאה חברות משפחתיות בינ"ל הפועלות מעל מאה שנים ?

במפגש שערך מרכז שטראוס לחקר עסקים משפחתיים בפקולטה לניהול התארח ד"ר דניס יפה, חוקר ומרצה לסוציולוגיה באוניברסיטת Saybrook ומומחה בהעברה בין-דורית, שחוקר בשנים האחרונות מעל ל-100 משפחות שהגיעו ל-100 שנה של עשיית עסקים ביחד.

ד"ר דניס יפה וד"ר נאווה מיכאל צברי
ד"ר דניס יפה וד"ר נאווה מיכאל צברי

מרכז שטראוס לחקר עסקים משפחתיים בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב ערך מפגש בנושא "תובנות של עסקים משפחתיים בני 100 שנה".

ד"ר נאווה מיכאל צברי, מנהלת משותפת של המרכז, חוקרת ומרצה בתחום העסקים המשפחתיים בפקולטה, אירחה את ד"ר דניס יפה, חוקר ומרצה לסוציולוגיה באוניברסיטת Saybrook בסן פרנסיסקו ומומחה בהעברה בין-דורית, שהגיע להשתתף במפגש זה וכן בכנס בינ"ל להתנהגות ארגונית(IOBC) , שהתקיים בפקולטה, בהשתתפות חוקרים מאוניברסיטאות מובילות בארץ ומחו"ל.

באותה שעה, שהממלכה הבריטית הופתעה מהודעתם של הנסיך הארי ורעייתו מייגן על החלטתם להיפרד מהמשפחה המלכותית, לעבור לצפון אמריקה ולצאת לעצמאות כלכלית, דנו משתתפי המפגש בסוד ההצלחה של חברות משפחתיות בכל העולם, הפועלות מעל מאה שנים, ולמעשה מעל שלושה דורות ועל היכולת שלהן לשרוד, להתפתח ולהתאים עצמן לשינויים והיכולת של כל דור להמציא עצמו מחדש בניהול החברה. זאת, גם כשחלק מבני המשפחה בוחרים להיפרד מהענף המשפחתי.

ד"ר דניס יפה ערך מחקר מקיף בשבע השנים האחרונות בהן ראיין כמאה חברות בינ"ל הפועלת מעל מה שנים, כאשר למעלה ממחציתן בארה"ב והיתר מרחבי העולם, והיקף העסקים שלהם מוערך בין מאות מליוני דולרים למליארדי דולרים. בחודש הקרוב ייצא לאור בארה"ב ספרו של ד"ר יפה המבוסס על מחקר זה, תחת השם "הלוואה מהנכדים – האבולוציה של הסגולה במשפחות בנות מאה שנים" (Borrowed From My Grandchildren: The Evolution of Stewardship in 100-Year Families).

ד"ר דניס יפה הסביר שבחברות ובתאגידים משפחתיים שהצליחו לאורך השנים, החשיבה העיקרית היא על המורשת ועל ערכים משפחתיים, שאף חשובים יותר מהעסקים, כי משפחות אלה כבר צברו  ממון רב. חשוב להן לייצר אימפקט של עשייה בעלת אחריות חברתית לטובת העובדים, הלקוחות וכן הקהילה, החברה והסביבה.
ד"ר נאווה מיכאל צברי הסבירה במפגש ש"ישראל היא מדינה צעירה ולכן אנו מתמודדים בעיקר עם שאלות של מעבר בין-דורי בחברות צעירות יותר. האתגרים האלה מאפיינים חברות משפחתיות בכל העולם, וחברות שרוצות לא רק לשרוד אלא להמשיך ולהתפתח, חייבות להיערך בהתאם וליישם את כל התובנות המחקריות והפרקטיות, תוך התאמה לאופי החברה המשפחתית שלהם."

בהתייחסו להיבטים שמבדלים משפחות שמצליחות להתקיים במשך עשרות שנים ואשר עלו במחקרו, ציין ד"ר דניס יפה את איכות התקשורת בין בני המשפחה, ערכים וזהות, היסטוריה משפחתית, קיום מוסדות לניהול ענייני המשפחה (שלעיתים מונה עשרות ומאות בני משפחה), קיום מוסדות לניהול העסקים בנפרד מהניהול המשפחתי, חינוך והקניית כלים לדור הצעיר, תוך דגש על חינוך לפיננסים, עסקים וניהול ,חינוך לאחריות והכשרתם כבעלי מניות , גם למי שלא ישתלב בעתיד בפירמה המשפחתית.  

ד"ר דניס יפה התייחס גם לקשיים בהעברה בין-דורית, כשלדור המייסדים יש תרבות פטרנליסטית, יש קושי להעביר את מושכות הניהול הלאה, מה שגורם לדור השני להיות יותר פאסיבי, להרגיש פחות מעורב ואחראי ואף להתרחק מהחברה המשפחתית. מה שמשפיע על כך שהדור השני מעוניין לשנות את דפוס הפעילות ומקדם תרבות ניהולית של שיתוף, עבודת צוות, אמון ומקצועיות. 

בין המשתתפים במפגש – שלום זיידלר, יו"ר ובעלים של ויסוצקי, עו"ד אמיר הלוי, שותף מייסד של משרד גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות' (GKH),צביקה לבנת, מבעלי תעבורה ונחום ויסמן, מבעלי שמרת הזורע.

​מוזמנים לבקר באתר של ד"ר Dennis Jaffe - מנהיגות משפחתית לאורך דורות >>

 

לתמונות מהמפגש >>

 

צור קשר תואר ראשון
 

מתעניינים בלימודים?

 
 *
 *
 *
 *
מתעניין בתכנית *

 
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>