מפגש "המהלך האסטרטגי" האחרון עסק באסטרטגיה בעולם דינאמי: יישומים מהשטח

הדוברים שהתארחו במפגש: רביב צולר, בוגר הפקולטה לניהול, נשיא ומנכ"ל כיל; אסף אליקים, שותף מנהל BCG ישראל ולילך אשר-טופילסקי, בוגרת הפקולטה לניהול, מנכ"לית קבוצת דיסקונט, שיתפו בתובנות שלהם על ניהול בסביבה עסקית מורכבת, שמשתנה במהירות.

10 נובמבר 2019
הדוברים שהתארחו במפגש

בדברי הפתיחה התייחס פרופ' משה צבירן, דקאן הפקולטה לניהול וראש מכון הורביץ לניהול אסטרטגי בפקולטה, לקשר בין נושא המפגש – "אסטרטגיה בעולם דינאמי" – לבין ניהול הפקולטה. "לפקולטה לניהול יש אסטרטגיה ברורה עם חזון, ערכים, יעדים ומשימות, כאשר אחת המטרות, מעבר למחקר פורץ דרך, הינה להקנות ידע, כלים ובעיקר חשיבה ניהולית, שיהיו רלוונטיים בעולם דינאמי שמשתנה לנגד עינינו ללא הרף. רביב ולילך, שמרצים הערב, הם בוגרי הפקולטה לניהול, שהגיעו לעמדות בכירות ביותר שנים רבות אחרי שלמדו אצלנו ומהווים דוגמא להצלחתם של בוגרינו," ציין צבירן.

 

לדברי יאיר סרוסי, יו"ר מכון הורביץ  לניהול אסטרטגי בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב, "אסטרטגיה מייצרת בהירות בעולם כאוטי. החדשנות מביאה לשינויים ניכרים בדינמיקה התחרותית ומחייבת חברות להשתנות, אולם כדי להוביל, צריך מנהלים בעלי יכולת אנושית חזקה. ניהול מצוין כיום כולל את היכולת לרתום מנהלים ועובדים להשתמש בחדשנות טכנולוגית ועסקית, כדי לשפר התוצאות ביחס למתחרים."

 

ד"ר רוית כהן מיתר, מנהלת מכון הורביץ לניהול אסטרטגי בפקולטה לניהול, אמרה, "אנו חיים בתקופה של שינויים משמעותיים אשר מתרחשים בקצב מהיר, בסביבות המתאפיינות בתנודתיות גבוהה. אנו רואים שינויים המצריכים ארגונים לחפש ולעצב מודלים עסקיים חדשים, לעבור מחשיבה על אסטרטגיה ברמת היחידה העסקית לאסטרטגית פלטפורמה ומפעילות בשוק המוצרים לתחרות על יכולות ליבה מובחנות. לאור שינויים כה משמעותיים המתרחשים בקצב מהיר ומייצרים רמה גבוהה של אי-ודאות, אנו נדרשים להרהר מחדש על תפיסות מרכזיות בניהול אסטרטגי, לרבות חשיבה מחודשת על רעיון הבניה של יתרונות תחרותיים ברי-קיימא. על ארגונים לסלול דרכים חדשות בעולם עם קישוריות כה גבוהה ותלות הדדית הולכת וגוברת, עולם בו הגבולות הישנים אינם משמשים עוד מגן מפני תחרות.
עולם זה מצריך ארגונים לפתח יכולות דינאמיות שיאפשרו להם להיות דינאמיים ולהשתנות מהר. כשמדברים על עולם משתנה שדורש התייחסות חדשה לאסטרטגיה לזמן ארוך, בדרך כלל מדברים על שינויים טכנולוגים. אבל לא רק הטכנולוגיה משתנה, תפיסת העולם של הלקוחות, העובדים והמשקיעים גם היא משתנה ועתידה להשפיע בצורה דרמטית על האסטרטגיה העסקית. אסטרטגיות שיהיו יותר דינאמיות וישלבו התייחסות למגוון אתגרים ברמה עסקית וחברתית."

 

"הציפיות של הצרכנים מאתנו רק עולות, אנשים רוצים לקבל מהבנק שירות כמו באמזון מבחינת המהירות, הקלות הנוחות וההיכרות עם הלקוח - אין לנו ברירה אלא להיות שם", אמרה לילך אשר-טופילסקי, מנכ"לית קבוצת דיסקונט היוצאת. אשר-טופילסקי התייחסה גם לקושי העולה בגיוס עובדים לעבודה בשוק הבנקאות, "סביבת העבודה משתנה עם דור חדש של עובדים שלא רוצים לבוא לעבוד בבנק, לא כשהם מסיימים את הפקולטה לניהול ולא את הפקולטה להנדסת מחשבים. הם מעדיפים סטארט אפים וכלב ולכן כל התחרות שלנו על עובדים משתנה לחלוטין. אנחנו אחד מייצרני הטכנולוגיה במדינה ואנחנו חייבים את העובדים האלה איתנו".

 

"בסביבה העסקית הנוכחית, שמשתנה במהירות והופכת למורכבת יותר ויותר מידי יום, לעסקים מעולם לא היה חשוב יותר וקשה יותר לבנות יתרון תחרותי. עם זאת, בגלל הסביבה העסקית המורכבת והדינמית, גישה אחת לאסטרטגיה אינה יכולה ואינה צריכה להתאים לכולם," הסביר אסף אליקים, שותף מנהל BCG ישראל, בדבריו, גישת BCG, Your Strategy Need a Strategy נותנת מענה לצורך של העסקיים לחשוב מעבר לגישה המסורתית לאסטרטגיה ומאפשרת להתאים את הגישה הנכונה לאסטרטגיה לסביבה העסקית הרלוונטית ולהבין מה האלמנטים הנדרשים להצלחת היישום. הצעד הראשון לבחירת האסטרטגיה הנכונה הינו להעריך את הסביבה העסקית על 3 צירים מרכזיים: כמה הסביבה בלתי צפויה, כמה כוח יש לחברה לשנות אותה ואם החברה יכולה לשרוד.  3 הצירים מגדירים 5 גישות עיקריות לאסטרטגיה - היו גדולים, היו מהירים, היו ראשונים, היו המנצחים על התזמורת או פשוט היו ברי-קיימא. בנוסף, כל אסטרטגיה שונה לא רק במתי צריך להשתמש בה, אלא גם בדרך היישום והמפתח להצלחה הינו התאמת היישום, הארגון והתרבות של הארגון לאסטרטגיה שנבחרה".

 

לכתבה על הכנס בכלכליסט >>

 

צור קשר תואר ראשון
 

מתעניינים בלימודים?

 
 *
 *
 *
 *
מתעניין בתכנית *

 
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>