זכייתו של מאמרה של פרופ' וסטמן באחד מעשרת המאמרים המרתקים והמומלצים

שמחים לברך את פרופ' מינה וסטמן, חוקרת בינלאומית בתחום ההתנהגות הארגונית ומתמחה בנושאי לחץ ושחיקה ופסיכולוגיה חיובית, פרופ' אמריטוס בפקולטה, אשר זכתה מטעם Women in the Academy of International Business באחד מעשרת המאמרים המרתקים והמומלצים לקריאה בקטגוריית Global Careers.

22 מרץ 2022

המאמר הופיע בכתב העת המכובד Academy of management Review וגם זכה בפרס המאמר הטוב ביותר בחטיבת ההתנהגות הארגונית בכנס של ה-Academy of Management  ב-2010.

פרופ' וסטמן פיתחה מודל של העברת חוויות ורגשות שליליים וחיוביים בין בני זוג ובין מנהלים וכפיפים, הנחשב למודל מוביל בתחום. פרופ' וסטמן סיפרה על חשיבות המודל המשמש כבסיס למחקרי המשך, בייחוד העברה**** ממנהלים לעובדים.

מחקריה פורסמו בכתבי עת מוערכים והיא נבחרה כחברה ב -Society of International and Organizational Psychology (SIOP).
 

פרופ' וסטמן תרגמה חלק ממאמרה לעברית, ומשתפת אותנו בתובנות המרתקות:

יציאה לרילוקיישן גורמת לשינוי בחיים המשפחתיים והתעסוקתיים של הנוסע.ת*. הנסיעה בתפקיד לתקופה ארוכה למדינה אחרת מפירה לעיתים קרובות לאיזון תפקידים הן של הנוסע.ת* והן של המשפחה.
אצל הנוסע.ת*, עומס תפקידים כולל נסיעות עסקים הפוגע בזמן המוקדש למשפחה. כמו כן, עליו.ה להסתגל לתפקידים חדשים הן בחברה החדשה, הן בעבודה והן במשפחה במצב בו הגבולות בין התפקידים בעבודה ובבית הופכים פחות קשיחים ואפילו מטושטשים.

 

במאמר דנו בתפקיד ההסתגלות בקשר בין דרישות ומשאבים לבין ביצוע.

התמקדנו בהמשגה של הצלחת הנוסע שכוללת הסתגלות לתפקיד בעבודה והסתגלות  לתפקיד המשפחתי. רוב רובן של העבודות בתחום מתמקדות רק בתפקיד בעבודה. פיתחנו מודל (כאמור, מופיע בנספחים בסוף הכתבה), המתייחס להסתגלות וביצוע בעבודה ובמשפחה במדינה הזרה והתמקדנו בהבהרת התהליך בו הנוסעים מבצעים את תפקידיהם הן כמועסקים והן כבני.ות זוג.

במודל שפיתחנו (נספחים 1,2) ואוששנו במחקר שדה, יצרנו המשגה של השפעות קוגניטיביות, אפקטיביות וקונטיביות על התנהגות הנוסע.ת בעבודה ובמשפחה. הצענו את משתנה ההתחברות** כמתערב בקשר בין הסתגלות בבית ובמשפחה לבין ביצוע בבית ובמשפחה. הוספנו למודל זליגה* מתחום המשפחה לתחום העבודה והעברה* בין בני זוג.

התמקדנו ביחסי הגומלין בין בית ועבודה והשפעתם על התנהגויות בתחום העבודה והמשפחה. פיתחנו מודל על התנסויות הנוסע.ת ב-4 שלבים: קוגניטיבי, אפקטיבי וקונטיבי. במודל מוצע תהליך מוטיבציוני המקשר בין דרישות ומשאבים בשני התחומים לביצועים בשני התחומים ע"י הסתגלות והתחברות**. בספרות בתחום (בזמן כתיבת המאמר) לא היו הסברים תאורטיים על איך הספרות של יחסי הגומלין  ואיך יחסי הגומלין בין עבודה ומשפחה משפיעים על הנוסע.ת והמשפחה.

בעוד שרוב המחקרים עוסקים בקשר הישיר בין הסתגלות וביצוע הוספנו את תפקיד ההתחברות**  כמשתנה מתערב בקשר. העלינו את הטענה כי ההסתגלות מחזקת את ההתחברות, המובילה לעלייה בביצוע בשל התפקיד המוטיבציוני של ההתחברות שמחזקת את הביצוע בעבודה ובמשפחה. כלומר, הדרישות והמשאבים של הרילוקיישן משפיעים על ההסתגלות ובעקבותיה על ההתחברות שמובילה לביצוע.

הרחבנו גם את נושא ההסתגלות מהסתגלות תרבותית - משתנה מרכזי בתחום הרילוקיישן להסתגלות משפחתית, ועל ידי כך ניתן לבדוק את הקשר בין תחומי ההסתגלות התרבותית, התעסוקתית והמשפחתית.

בעקבות הסקירה התאורטית התברר לנו שאין מדד לביצוע המשפחה כפי שאנחנו תופסים זאת, ופיתחנו ותיקפנו מדד כזה שפורסם ב-2014 בכתב העת Applied Psychology.
הצענו לבדוק את המודל אמפירית ואכן המודל נחקר במחקר אורך על נוסעים.ות במספר ארצות ופורסם בכתב העת
Human Relations (in press).

 

משימות בינלאומיות טומנות בחובן חוסר בהירות ולחץ, אבל גם מספקות הזדמנויות  ואתגרים חדשים. על ידי הבהרת התהליך בו משתלבים תפקידים במשפחה ובעבודה ותורמים לביצוע אפקטיבי בשני התחומים, אנו רואים את שני בני הזוג כפרטים בעלי עושר משאבים אישיים, מקצועיים ומשפחתיים, המאפשרים להם להגיב ביעילות למעבר לחברה הזרה. ההסתגלות של הנוסע ו\או בן.ת זוגו.ה לתפקידים ותחומי אחריות חדשים מהווה מקור למוטיבציה לביצוע התפקיד, וכאשר שני בני הזוג מצליחים לרכוש ולפתח משאבים אישיים, מקצועיים ומשפחתיים, אשר באמצעותם הם יכולים להסתגל לשני התחומים ולהגיב ביעילות על הדרישות המוטלות עליהם בבית ובעבודה בכניסתם לסביבה בלתי מוכרת, הביצוע שלהם בשני התחומים יעלה. אנו מצפים שהמודל המוצע יהווה בסיס לעבודות בתחום ויפתח כיוונים חדשים למחקר בתחום וליישומים בשטח.

חשוב להביא למודעות הארגון את הנושא המורכב של שילוב בית ועבודה אצל נוסעים.ות ובני.ות זוגן. היוצאים לתפקיד בחו"ל אמורים להיות מודעים לשינויים החלים במשפחה ובעבודה במקום החדש, ועל הארגון לספק משאבים לא רק להסתגלות תרבותית של הנוסע אלא גם להפחתת ההשפעה השלילית של דרישות על ההסתגלות בכל התחומים. 

 

*נוסע.ת = Expatriate

**התחברות = Engagement

*** זליגה = Spillover

**** העברה = Crossover

נספחים - המודלים:

 

---

 

אנו גאים בפרופ' וסטמן - יישר כוח!

לקריאת המאמר המלא >>  https://journals.aom.org/doi/10.5465/amr.35.1.zok93

 

צור קשר תואר ראשון
 

מתעניינים בלימודים?

 
 *
 *
 *
 *
מתעניין בתכנית *

 
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>